Algemene Voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 1 – DEFINITIES

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Opdrachtnemer: Elzinga Organisatie & Advies
  2. Opdrachtgever: de partij die een overeenkomst met opdrachtnemer aangaat, aan opdrachtnemer een opdracht verstrekt, of aan wie opdrachtnemer een offerte heeft doen toekomen waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
  3. Overeenkomst c.q. opdracht: elke afspraak tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, conform het bepaalde in de overeenkomst en/of opdrachtbevestiging.
  4. Werkzaamheden: alle werkzaamheden waarvoor opdracht is gegeven of die door opdrachtnemer uit anderen hoofde, met betrekking tot de overeenkomst of offerte worden verricht.
  5. Algemene voorwaarden: de algemene leverings-en betalingsvoorwaarden van Elzinga Organisatie & Advies.
  6. Persoonsgegevens: alle informatie afkomstig van opdrachtgever betreffende of herleidbaar tot een natuurlijke rechtspersoon (“betrokkene”) die door opdrachtnemer wordt verwerkt vanwege werk in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Artikel 2 – TOEPASSELIJKHEID

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de website, alle overeenkomsten en offertes waarbij opdrachtnemer diensten van welke aard dan ook voor opdrachtgever zal verrichten, ook indien deze diensten niet (nader) in deze voorwaarden zijn omschreven.
  2. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen. Eventuele algemene voorwaarden of andere voorwaarden van opdrachtgever zijn niet geldig. De toepasselijkheid daarvan wordt door opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  3. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen opdrachtnemer en opdrachtgever in overleg treden ten einde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht wordt genomen. Bij onduidelijkheid over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dienen deze ‘in de geest’ van deze algemene voorwaarden te worden uitgelegd. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘in de geest’ van deze algemene voorwaarden.
  4. Indien opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, dan betekent dit niet dat de bepalingen van deze algemene voorwaarden niet van toepassing zijn, of dat opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
  5. Opdrachtnemer is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd. Grote inhoudelijke wijzigingen worden (bij voorbaat) met opdrachtgever besproken.
  6. De overeenkomst komt tot stand, zodra de aanvaarding van het aanbod opdrachtnemer heeft bereikt. Door de acceptatie verklaart de opdrachtgever zich akkoord met de toepasselijk verklaring van deze algemene voorwaarden en doet hij, zo nodig, afstand van een toepasselijk verklaring van eigen algemene voorwaarden. Overeenkomsten worden uiteindelijk schriftelijk vastgelegd.
  7. Indien in de acceptatie voorbehouden of wijzigingen ten opzichte van de offerte worden aangebracht, komt in afwijking van het in het vorige lid bepaalde, de overeenkomst pas tot stand, indien opdrachtnemer aan de opdrachtgever te kennen heeft gegeven met deze afwijkingen van de offerte in te stemmen.

 Artikel 3 – OFFERTES EN AANBIEDINGEN

  1. Alle offertes en algemene aanbiedingen van opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
  2. Offertes gelden gedurende 30 dagen na dagtekening tenzij de offerte anders vermeldt.
  3. Indien opdrachtgever een offerte aanvaardt, behoudt opdrachtnemer het recht om het aanbod binnen 2 werkdagen na aanvaarding te herroepen.
  4. Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes worden gehouden indien opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offerte, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
  5. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
  6. Door derden kunnen hieraan geen rechten worden ontleend. Ook door de opdrachtgever kunnen hieraan geen rechten worden ontleend tenzij de opdrachtgever de offerte of algemene aanbieding heeft aanvaard en opdrachtnemer haar offerte of algemene aanbieding niet onverwijld heeft herroepen.

Artikel 4 – OVEREENKOMST

  1. Een overeenkomst komt tot stand zodra de acceptatie van het aanbod opdrachtnemer heeft bereikt, respectievelijk opdrachtnemer heeft bevestigd, waarbij de datum van de bevestiging bepalend is. De opdrachtbevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven, tenzij opdrachtgever daartegen onmiddellijk schriftelijk geprotesteerd heeft.
  2. Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken, zijn slechts bindend indien deze door beide partijen zij geaccordeerd.
  3. Voor transacties waarvoor naar aard en omvang geen offerte c.q. opdrachtbevestiging is wordt de factuur vermoed de overeenkomst juist en volledig weer te geven binnen 14 werkdagen.
  4. Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot op het moment dat opdrachtgever het door opdrachtnemer in rekening gebrachte voorschot heeft voldaan.
  5. Opdrachtnemer is bevoegd om indien hij dit noodzakelijk dan wel wenselijk acht voor een juiste uitvoering van de verstrekte opdracht en na overleg van de wederpartij, bij uitvoering van de overeenkomst anderen in te schakelen, waarvan de kosten aan opdrachtgever zullen worden doorberekend conform de verstrekte prijsopgaven.
  6. Opdrachtgever staat in voor alle door hem ter beschikking gestelde gegevens, berekeningen en vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle aanspraken hieromtrent.
  7. Indien er geen overeenkomst tot stand komt heeft opdrachtnemer recht op vergoeding van alle kosten, gemaakt ter voorbereiding van de offerte.

Artikel 5 – HONORARIUM, KOSTEN EN TARIEVEN

  1. Alle overeengekomen prijzen en bedragen zijn exclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.
  2. De overeengekomen prijs is bindend.
  3. Verloopt betaling aan derden via opdrachtnemer, dan is deze gerechtigd een voorschot op de kosten te verlangen.
  4. Declaraties van het verschuldigde honorarium en overige kosten worden maandelijks gedaan. Bij opdrachten welke binnen een maand worden afgerond, volgt de declaratie na beëindiging van de werkzaamheden. Een voorschot op het honorarium en de kosten kan worden overeengekomen. Kosten van derden kunnen bij ontvangst van facturen onmiddellijk worden belast.
  5. De opdrachtnemer verplicht zich een verantwoording van uren en kosten bij te houden en op verzoek van de opdrachtgever ter inzage beschikbaar te stellen. Deze verplichting geldt slechts dan, indien niet op basis van een overeengekomen vaste vergoeding is gewerkt.
  6. Indien echter na het sluiten van de overeenkomst, doch voor de uitvoering daarvan prijsverhogende omstandigheden optreden waarop de opdrachtnemer redelijkerwijs geen invloed kan uitoefenen, is de opdrachtnemer gerechtigd de overeengekomen prijzen dien overeenkomstig te verhogen.
  7. Ingeval van een prijsverhoging binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst heeft de opdrachtgever het recht de overeenkomst per direct te ontbinden.

Artikel 6 – UITVOERING OVEREENKOMST

  1. De eventueel overeengekomen termijn waarbinnen de overeenkomst dient te worden uitgevoerd zal door de opdrachtnemer zo veel mogelijk worden nagestreefd.
  2. De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor een overschrijding van de eventueel overeengekomen termijn van uitvoering van de overeenkomst. Opgegeven levertijden zullen nimmer zijn te beschouwen als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk anders is Bij niet-tijdige levering dient opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te worden gesteld.
  3. De opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste weten en kunnen uitvoeren en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en heeft het recht zich bij de uitvoering van de overeenkomst door derden te laten bijstaan.
  4. Indien de opdrachtnemer de overeengekomen dienst niet kan verrichten op het overeengekomen tijdstip doordat de opdrachtnemer de noodzakelijke medewerking niet verleend of doordat een ander beletsel van haar zijde opkomt is de opdrachtgever in verzuim en heeft de opdrachtnemer alsdan recht op vergoeding van de door haar geleden schade, bestaande in ieder geval uit de door de opdrachtnemer aan de overeenkomst bestede tijd vermenigvuldigd met het geldende tarief van de opdrachtnemer.

Artikel 7 – OVERMACHT

  1. Van overmacht aan de zijde van de opdrachtnemer is sprake indien de opdrachtnemer na het sluiten van de overeenkomst verhinderd is aan zijn verplichtingen uit deze overeenkomst, of aan de voorbereiding daarvan, te voldoen ten gevolge van oorzaken die buiten zijn schuld of risicosfeer zijn ontstaan, waaronder onder andere wordt verstaan; waterschade, bijzondere weersomstandigheden, rampen, oorlog en oorlogsgevaar. Overheidsmaatregelen, molest, oproer, sabotage, werkstaking, gebrek aan arbeidskrachten, brand, explosie, bluswerken, rook, diefstal, vermissing, defecten aan machinerieën, storingen in de levering van energie en niet-tijdige levering van enige zaak door derden van wie de opdrachtnemer de benodigde materialen geheel of gedeeltelijk moet betrekken.
  2. De in lid 1 van artikel 7 bedoelde leveringstermijn wordt verlengd met de periode gedurende welke de opdrachtnemer door overmacht verminderd is aan zijn verplichtingen te voldoen, tenzij deze periode langer zal duren dan 2 maanden. In dit laatste geval alsmede in het geval dat de nakoming ten gevolge van overmacht blijvend onmogelijk is, zal de overeenkomst tussen partijen worden ontbonden zonder dat één van de partijen recht heeft op vergoeding van de ten gevolge van de ontbinding geleden of te lijden schade’ alsmede in geval van de nakoming blijvend onmogelijk is zal de overeenkomst tussen partijen worden ontbonden zonder dat een van de partijen recht heeft op vergoeding van de door de ontbinding geleden of te lijden schade.
  3. Is naar oordeel van opdrachtnemer de overmacht situatie van blijvende aard, dan kunnen partijen een regeling treffen over de ontbinding van de overeenkomst en de daaraan verbonden gevolgen.
  4. Opdrachtgever is gehouden de presentaties, die bij de uitvoering van de betreffende overeenkomst zijn verricht door opdrachtnemer, voordat overmacht veroorzakende omstandigheid zich voordeed, te voldoen.
  5. De partij die meent in overmacht te (komen) verkeren, dient de partij daarvan onmiddellijk in kennis te stellen.

 Artikel 8 – BETALING

  1. Betaling dient te geschieden zonder aftrek van enige kortingen, indien niet anders is overeengekomen, binnen 14 dagen na factuurdatum.
  2. Indien opdrachtgever niet binnen de in lid 2 bedoelde termijn heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist en is opdrachtgever zonder nadere sommatie vanaf de vervaldatum tot de datum van algehele voldoening de wettelijke rente verschuldigd.
  3. Voor opdrachten, welke een lange bewerkingstijd vereisen, kan een deelbetaling worden verlangd. Deze deelbetalingen dienen vooraf te worden overeengekomen.
  4. Door de wederpartij gedane betalingen strekken steeds ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten ven vervolgens opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de wederpartij dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
  5. Indien en zover opdrachtgever met betaling in verzuim is alsmede in geval van faillissement, boedelafstand, surséance van betaling, beslag op het geheel of een gedeelte van zijn eigendommen wordt gelegd en beëindiging van zijn onderneming, is al hetgeen opdrachtnemer van opdrachtgever te vorderen heeft, onmiddellijk opeisbaar, alles onverminderd het recht op vergoeding van kosten, schaden en rente.
  6. Opdrachtnemer is gerechtigd tot verrekening.
  7. Indien opdrachtgever enige verplichting uit de overeenkomst niet, tijdig of niet behoorlijk nakomt, zijn de daaruit voor de opdrachtnemer voortvloeiende kosten voor rekening van opdrachtgever. Onder deze kosten zijn begrepen alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, zoals kosten van sommatie, incasso, raadsman en advocaat. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op minimaal 15% van het te vorderen bedrag, met een minimum van € 125,–.

Artikel 9 – AANSPRAKELIJKHEID

  1. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de schade die te beschouwen is als een onmiddellijk en duidelijk gevolg van de niet-nakoming of gebrekkige nakoming.
  2. Indien opdrachtnemer aansprakelijk is, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
  3. Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor enigerlei schade, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal de factuurwaarde van de opdracht, althans tot dat gedeelte van de opdracht waaruit de aansprakelijkheid direct is ontstaan. Bij langlopende opdrachten is aansprakelijkheid beperkt tot maximaal de factuurwaarde gedurende twee kalendermaanden.
  4. Opdrachtnemer aanvaardt aansprakelijkheid voor de opdrachtgever geleden schade die het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verbintenis, indien en voor zover deze aansprakelijkheid door zijn verzekering wordt gedekt, tot het bedrag van de door de verzekering gedane uitkering.
  5. Indien verzekeraar om enige reden niet tot uitkering zal overgaan is de aansprakelijkheid beperkt tot een enkelvoud van het factuurbedrag met een maximum bedrag gelijk aan de kosten die voor de opdracht zijn overeengekomen.
  6. In afwijking van lid 1 en 2 aanvaardt opdrachtnemer geen aansprakelijkheid voor schade wegens overschrijding van leveringstermijnen als gevolge van gewijzigde omstandigheden, schade als gevolg van gebrekkige medewerking, informatie of materialen van de opdrachtgever en door derden verrichtte werkzaamheden of verstrekte adviezen.
  7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk wegens schending van octrooien, licenties of andere rechten van derden door het gebruik van gegevens, welke opdrachtgever tot uitvoering van de opdracht is verstrekt.
  8. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk indien de tekortkoming het gevolg is van overmacht.
  9. De in dit artikel opgenomen beperkingen gelden niet indien de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van opdrachtnemer en/of haar ondergeschikten.

Artikel 10 – VRIJWARING

Bij inschakeling van een derde door Elzinga Organisatie & Advies voor het verrichten van werkzaamheden of het geven van adviezen, is deze derde jegens de opdrachtgever van Elzinga Organisatie & Advies, aansprakelijk voor de door hem verrichtte diensten of leveringen. De ingeschakelde derde vrijwaart Elzinga Organisatie & Advies van elke aanspraak ter zake van door deze verrichtte werkzaamheden of gegeven advies. Tenzij anders overeengekomen zijn tussen de opdrachtgever en de door Elzinga Organisatie & Advies ingeschakelde derde deze algemene voorwaarden van toepassing.

Artikel 11 – GEHEIMHOUDING

Opdrachtnemer is verplicht alle informatie, bedrijfsgegevens, gegevensbestanden van de opdrachtgever en overige bij de uitoefening van haar werkzaamheden ter kennis komende vertrouwelijke gegevens zorgvuldig te bewaren en geheim te houden.

Artikel 12 – TOEPASSELIJK RECHT

Op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 13 – GESCHILLEN

Alle geschillen, waaronder begrepen die welke slechts door een partij als zodanig beschouwd worden, voortvloeiend uit of verband houdende met de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn of de betreffende voorwaarden zelf en haar uitleg of uitvoering, zowel van feitelijke als juridische aard, zullen worden beslist door de bevoegde burgerlijke rechter binnen wiens ambtsgebied onze woonplaats is gelegen.

11 januari 2021